اعترافات برخى بزرگان معاصر اهل سنّت
اعترافات برخى بزرگان معاصر اهلسنّت
کسانى که بدون تعصب و غرضورزى، به بررسى واقعیتهای اسلامى پرداختهاند، در تحقیقات بدست آمده آنان نه تنها تحریف و اتهامى اضافه ننمودهاند، بلکه اعترافاتى گویا و قابل توجّه داشتهاند.
برخى از آنها را به صورت بسیار خلاصه ذکر مىنماییم:
دکتر حامد حنفى داوود معتقد است:
بیش از سیزده قرن از حیات تاریخ اسلام سپرى مىشود. در این سیزده قرن بیشتر علما، از روى هوی و هوس حکمهایى را بر ضد شیعه صادر کردند. این روش غلط باعث پیدایش این شکاف وسیع در میان فرقههاى اسلامى شده است به همین دلیل بسیارى از علمای این فرقهها را معارف از دست داد. زیانى که علم و دانش متحمل آن شد، از زیانى که شیعه از تهمتها، گزافهها و خرافاتى که دشمنان آنان به ناحق به آنها نسبت دادند، کمتر نیست. به همین خاطر مىتوان به خوانندهاى که اهل دقت است، خاطر نشان کرد: شیعه آن چنان که محققان تحریفگر و مغالطهگر تصور مىکنند، مذهب نقلى محض یا مذهبى که بر آثار دینى مخلوط به خرافات، اوهام و اسرائیلیات استوار باشد، نیست. مبانی شیعه از عبداللّه بن سبأ یا دیگر شخصیتهاى خیالى تاریخ گرفته شده است. بلکه شیعه، نخستین مذهب اسلامى است که یک جا و با هم به منقول و معقول عنایت ویژه داشته است. اگر این جمع میان معقول و منقول از امتیازات شیعه نبود، این روحیه نوگرایى در اجتهاد و پیشرفت مسائل فقهى با زمان و مکان را که با اصل شریعت جاودانه اسلامى منافاتى ندارد در مذهب آنان نمىدیدیم.[۱]
نه تنها محققین و روشنفکران اهلسنّت همچون «دکتر حامد حنفى»[۲] بلکه رهبران دینى اهلسنّت نیز به حقانیت تشیع پى بردهاند و اعتراف دارند.
شیخ محمود شلتوت مفتى دانشگاه الازهر: این شخصیت علمى، مذهبى و برجسته اهلسنّت فتوا داده است:
مذهب جعفرى که به مذهب شیعه دوازده امامى معروف است، مانند مذاهب اهل تسنن تعبد را شرعاً جایز مىداند. به همین خاطر باید مسلمانان این را بدانند و از تعصبات باطل خود نسبت به یک مذهب خاص دست بردارند. همه مجتهدند و نزد خداوند پذیرفته شده هستند و هر کس که مجتهد نیست، مىتواند از آنان تقلید کند و طبق فتواى فقهى آنان عمل کند. در این باره فرقى میان عبادات و معاملات نیست.[۳]
با اندکى تأمل و دقت در سخنان فوق مظلومیت تشیع که آماج حملات متعصبان بوده است، مشهود مىگردد.
سخنان استاد عبدالفتاح عبدالمقصود در معرفى تشیع به عنوان مذهبى الهى و سالم، قابل توجّه و داراى نکات فراوانى است.
وی معتقد است:
به نظر من، شیعه نماد صحیح اسلام و آینه صیقل داده شده آن است. هر که بخواهد اسلام را ببیند، باید به اعتقادات و کردارهاى شیعه بنگرد. تاریخ گویاترین شاهد برای خدمات بزرگ شیعه در عرصه دفاع از اعتقادات اسلامى است. علماى بزرگ شیعه در عرصههاى گوناگون نقشى را ایفا کردند که هیچ کس از عهده آن بر نمىآمد، جنگیدند، تاختند و در راه اعتلاى اسلام، انتشار تعالیم گرانبهاى آن، آگاه کردن مردم و راهنمایى آنان به سوى قرآن فداکاریهاى بزرگى کردند.[۴]
گستره فداکارى و تلاش شیعیان در تاریخ، از چنان عظمتى برخوردار بوده است که با وجود این همه تهمت و افتراء هنوز هم اندیشمندان بزرگ فرقههاى اسلامى با همه وجود، خدمات بسیار گرانبها و تلاشهاى علمى فوقالعاده در راه اعتلاى اسلام عزیز و حقانیت و سلامت تشیع را، به صراحت بیان مىدارند.
دکتر ابوالوفاء الغنیمى التفتازانى استاد فلسفه اسلامى دانشگاه قاهره معتقد است:
بسیارى از پژوهشگران چه در شرق و چه در غرب، چه قدیم و چه معاصر، به احکام اشتباهى علیه شیعه بر مىخورند؛ احکامى که به ادله یا شواهد روایى مورد اعتمادى مستند نبود. این احکام میان مردم رایج شده بود و هیچ کس از خود نمىپرسید: آیا نسبت دادن این احکام غلط، صحیح است یا اشتباه؟ از عواملى که باعث شده است، پژوهشگران انصاف را رعایت نکنند، همین جهل و نادانى است؛ جهلى که از عدم اطلاع و تخصص در منابع شیعى و اکتفا به منابع دشمنان شیعه نشأت مىگیرد. استعمار غرب نیز عامل دیگر این بىانصافى است. استعمار زمان ما، اختلاف میان شیعه و سنى را گسترش داد و شدت بخشید تا امت اسلامى در دام تفرقه و از همگسیختگى بیفتد.
متأسفانه برخى از پژوهشگران و محققان مسلمان نیز بدون این که حقیقت اهداف خاورشناسان را بدانند، از آراء و نظریههای آنان تبعیت کردند… شیعیان از روى شاهد و ادلهاى که در کتاب و سنت وجود دارد، از على × پیروى مىکنند و شیعه او هستند.[۵]
[۱]. رضوى، مرتضى، فى سبیل الوحده الاسلامیه، ص ۷۵.
[۲]. دکتر حامد حنفى داوود رییس دانشکده ادبیات عرب دانشگاه عینالشمس.
[۳]. راضى چین، سبیل النجاه، ص ۱۱۱.
[۴]. رضوى، مرتضى، التقریب بین المذاهب السبعه، ص ۷۵.
[۵]. رضوى، مرتضى، فى سبیل الوحده الاسلامیه، ص ۶۶ ـ ۶۷.
منبع : مجمع جهانی شیعه شناسی