1 مهر 25, 1400

تمهت و افتراء نسبت به تشیع

تمهت و افتراء نسبت به تشیع

عقاید و دیدگاه تشیع در مورد غلوّ و غلات بسیار واضح و جاى هیچ ابهامى باقى نگذاشته است. با این وجود برخى قلم به دستان نابخردانه شیعه را در باب غلو مورد هجمات فراوان قرار داده‏اند. شگفتا که بدون ارائه هیچ گونه دلیل و مدرکى شیعه را هم‏ردیفِ غلات قرار داده‏اند. به این جمله توجّه کنید:

«امامیه گروهى از غلوکنندگان هستند.»[۱]

آیا پژوهشگرى همچون «زبیدى» با این جمله به جز تخریب و تضعیف مکتب امامیه قصد دیگرى دارد؟

وی می‌نویسد:

آنان به دلیل پیروى از على ×  و مقدم دانستن او بر سایر اصحاب رسول‏اللّه شیعه نامیده شدند… و در نهایت برخى از آنها در حق على × غلوّ کردند و علاوه بر آن بعضى از صفات خداوند مانند تقدیس الوهیت را به او نسبت دادند.»[۲]

دیدگاه علماى تشیع نسبت به غلوّ و غلوّ کنندگان

عالم و دانشمند برجسته و سرشناس مکتب تشیع شیخ مفید مى‏نویسد:

غلو کنندگان کسانى هستند که تظاهر به اسلام مى‏نمایند و آنان کسانى هستند که الوهیت و نبوت را به حضرت امیر و فرزندانش نسبت داده‏اند و آنها را بیش از حدِ فضل و فضیلت موجود در آنها وصف نموده‏اند. بدین شکل آنان را از جایگاه و مقام اصلى خود خارج ساختند؛ آنان گمراه و کافر به شمار مى‏آیند.»[۳]

دیدیم که دانشمند مقدّس و وارسته شیعى، چگونه غلات را کافر و گمراه مى‏داند.

مجدداً دقت بفرمایید.

آراء و افکار بابیها رنگ و بوى غلوّ دارد، که باعث دورى مذهب آنان از روح اسلام هم شده است. علماى جامعه الازهر مصر و علماى شیعه عراق و ایران همه به کافر بودن بابیها و بهائیها متفق‏القول هستند…[۴]

دکترا حمد امین به حرکت غلوکنندگان اعتراض کرده و آنها را افرادى ساده اندیش مى‏داند که على×  را در مقام الوهیت قرار داده‏اند، تشیع از آنها برائت مى‏جوید و نماز بر آنها را جایز نمى‏داند.[۵]

[۱]. زبیدى، تاج العروس.

[۲]. دکتر حلمى، نظریه تطوّر المجتمع الاسلامی العربى، ص ۴۸.

[۳]. شیخ مفید، شرح عقاید صدوق، باب غلا.

[۴]. دکتر احمد محمود، حاشیه نظریه الامامیه، ص ۴۳۶.

[۵]. دکتر احمد امین، فجرالاسلام، ص ۲۳۷۱.

منبع : مجمع جهانی شیعه شناسی

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات