تمهت و افتراء نسبت به تشیع
عقاید و دیدگاه تشیع در مورد غلوّ و غلات بسیار واضح و جاى هیچ ابهامى باقى نگذاشته است. با این وجود برخى قلم به دستان نابخردانه شیعه را در باب غلو مورد هجمات فراوان قرار دادهاند. شگفتا که بدون ارائه هیچ گونه دلیل و مدرکى شیعه را همردیفِ غلات قرار دادهاند. به این جمله توجّه کنید:
«امامیه گروهى از غلوکنندگان هستند.»[۱]
آیا پژوهشگرى همچون «زبیدى» با این جمله به جز تخریب و تضعیف مکتب امامیه قصد دیگرى دارد؟
وی مینویسد:
آنان به دلیل پیروى از على × و مقدم دانستن او بر سایر اصحاب رسولاللّه شیعه نامیده شدند… و در نهایت برخى از آنها در حق على × غلوّ کردند و علاوه بر آن بعضى از صفات خداوند مانند تقدیس الوهیت را به او نسبت دادند.»[۲]
دیدگاه علماى تشیع نسبت به غلوّ و غلوّ کنندگان
عالم و دانشمند برجسته و سرشناس مکتب تشیع شیخ مفید مىنویسد:
غلو کنندگان کسانى هستند که تظاهر به اسلام مىنمایند و آنان کسانى هستند که الوهیت و نبوت را به حضرت امیر و فرزندانش نسبت دادهاند و آنها را بیش از حدِ فضل و فضیلت موجود در آنها وصف نمودهاند. بدین شکل آنان را از جایگاه و مقام اصلى خود خارج ساختند؛ آنان گمراه و کافر به شمار مىآیند.»[۳]
دیدیم که دانشمند مقدّس و وارسته شیعى، چگونه غلات را کافر و گمراه مىداند.
مجدداً دقت بفرمایید.
آراء و افکار بابیها رنگ و بوى غلوّ دارد، که باعث دورى مذهب آنان از روح اسلام هم شده است. علماى جامعه الازهر مصر و علماى شیعه عراق و ایران همه به کافر بودن بابیها و بهائیها متفقالقول هستند…[۴]
دکترا حمد امین به حرکت غلوکنندگان اعتراض کرده و آنها را افرادى ساده اندیش مىداند که على× را در مقام الوهیت قرار دادهاند، تشیع از آنها برائت مىجوید و نماز بر آنها را جایز نمىداند.[۵]
[۱]. زبیدى، تاج العروس.
[۲]. دکتر حلمى، نظریه تطوّر المجتمع الاسلامی العربى، ص ۴۸.
[۳]. شیخ مفید، شرح عقاید صدوق، باب غلا.
[۴]. دکتر احمد محمود، حاشیه نظریه الامامیه، ص ۴۳۶.
[۵]. دکتر احمد امین، فجرالاسلام، ص ۲۳۷۱.
منبع : مجمع جهانی شیعه شناسی