2 مهر 25, 1400

تهمت غلو به شیعیان

تهمت غلو به شیعیان

شیعه پیوسته مورد آماج حملات کینه‏توزان و بدخواهان بوده است.

یکى از این موج‏هاى سهمگین اتهام غلو به شیعیان مخصوصاً بزرگان و علماى تشیع است امّا در بازار بى‏حیایى گاهى وقاحت به جایى مى‏رسد که اهل‏بیت پیامبر|  و ائمه معصوم^ نیز از خنجر کین دشمنان در امان نمى‏ماند. مصیبت آنجا مضاعف مى‏گردد که با گذشت زمان، روشن شدن حقائق و امکان تحقیق عالمانه و منصفانه هنوز برخى نویسندگان نه تنها عالمان مکتب تشیع بلکه پیشوایان و ائمه معصوم این مکتب را متهم به غلو مى‏کنند. نویسندگانى همچون عبدالسلام رستم، اهل‏بیت^ را نیز از غلات به شمار مى‏آورد.[۱]

شگفتا! نویسندگانى چون عبدالله قمیصى عقایدى را به عنوان عقاید غلو آمیز به شیعیان نسبت مى‏دهد که تعجب هر اسلام‏شناس منصفى را بر مى‏انگیزد.

یکى از بزرگان شیعه به نام بیان ادعاى خدایى کرد و مى‏گفت: منظور از آیه «هذا بَیانٌ لِلنّاسِ» اوست.

از نظر شیعیان پیامبر پدیدآورنده عالم است و همه امور بدست على×  است و على از نظر صفات و ذات نامحدود است.

شیعیان معتقد به حلول و تشبیه و خدایى بعضى از انسانها و نیز موصوف کردن خداوند به صفات نقص هستند.

شیعه معتقد به تناسخ و حلول است.[۲]

بعضى از شیعیان در توجیه حقانیت على×  براى خلافت، غلو کردند و به او بعضى از صفات مقدّس و برخى نیز بعضى از صفات الوهیت را نسبت دادند.[۳]

شیعیان به برترى دادن على×  بر دیگران اکتفا نکردند و… بلکه او را به مرحله خدایى رساندند.[۴]

شیعه گونه جدیدى از دین اسلام را که از بدعتهاى مختار سرچشمه مى‏گرفت، عرضه کرد وبدین ترتیب اختلافات شیعه و سنى زیادتر شد.[۵]

بعضى شیعیان، ائمه را تا حد خدایى بالا مى‏برند.» در محدوده تشیع نظریاتى یافت مى‏شود که قایل به تجسد الوهیّت در على ×  و ائمه هستند و اکثر فرق غلات از این مذهب نشأت گرفتند.[۶]

این در حالى است که دیدگاه پیشوایان و بزرگان مکتب تشیع در مورد عقاید غلوآمیز و غالیان بسیار روشن و مبارزات شیعیان با غالیان در ادوار مختلف تاریخ ثبت، گسترده و فراگیر است.

ماجراى اتهام نسبت غلوّ به شیعیان حکایت غم‏انگیزى و رازهاى سر به مُهرى دارد.

برخى برادران پیروان مکتب خلفا(اهل‏سنّت) بدون هیچ گونه دلیلى و بدون در نظر داشت معناى لغوى و اصطلاحى «غلوّ» و تنها به دلیل شیعه بودن و پاى‏بندى به مکتب اهل‏بیت^ (تشیع)، شیعه را به دلایل زیر متهم به غلو مى‏کنند؛

مقصود از غالى در تشیع، در اصطلاح حدیث اهل‏سنّت، کسى است که دیگران را به تشیع دعوت کند، یا امام على را افضل از خلفاى پیشین بداند.[۷]

لازم است از اینان پرسیده شود، آیا در منابع و مستندات تاریخى خودتان نیامده است که پیامبر اسلام|  حقانیت و دعوت به تشیع را بیان فرموده است؟

آیا احادیث پیامبراسلام|  در برتری على × در کتب معتبر تاریخى و حدیثى خود را مورد مطالعه قرار نداده و مشاهده نکرده‏اید؟

به طور قطع باید گفت از ترس حساسیت جمعى امت اسلام، هنوز پیامبر اسلام را به غلوّ در حق تشیع متهم نکرده‏اند.

بسیارى از اندیشمندان بر این باورند که متهم نمودن شیعه به غلوّ و متهم نمودن تابعین از تشیع و حتى تابعین تابعین را بدون اینکه عملاً غلوّ کرده باشند یا نه امرى رایج بوده است.

به این مورد دقت بفرمایید:

تهانوى حدیث‏شناس معروف از حدیث‏شناس دیگرى به نام احمد شاکر چنین نقل مى‏کند:

«فَبدِعهُ الصُغرى کغلو التشیع او التشیع بلا غلو فهذا کثیرٌ فى التابعین و تابعیهم»[۸]

بدعت کوچک مانند شیعه غالى یا شیعه بدون غلو، این نسبت در میان تابعین و تابعین تابعین بسیار بوده است.

آنان بدون رعایت موازین شرعى و بدون تشخیص شیعه واقعى از غیر واقعى و بدون در نظر آوردن دیدگاه پیشوایان و بزرگان شیعه در مورد غلوّ، کمترین بهانه‏اى را مستمسک براى هجمه به شیعیان قرار مى‏دادند. آنقدر نام شیعیان را همراه جمله «اِنّهُ کان مِن الغالین» ذکر کرده‏اند، که این شبهه در بین آنان فراگیر شده که شیعیان اهل غلوّ هستند.

گروه‏هاى زیر در نسبت دادن غلوّ به شیعیان نقش داشته‏اند:

۱ـ حکام و گروه‏هاى مخالف امام على ×  که هر سخن حق و فضیلت به جایى درباره او را غلوّ مى‏دانند؛

۲ـ افرادى که تحت تأثیر تبلیغات و سمپاشى فراوان دشمنان اهل‏بیت^ قرار گرفته و بدون بررسى و دقت نظر شیعیان را منحرف دانسته و نابودى شیعیان را از هر طریق ولو با نسبت دادن غلوّ به آنان، جایز مى‏دانند.

۳ـ اشخاصى و افرادى که با مبانى کلامى شیعه آشنایى نداشته و به دلیل عدم درک و فهم ویژگى‏هاى منحصر به فرد اهل‏بیت^، در مقایسه نظرات و دیدگاههاى خود با مکتب تشیع، این برترى ایدولوژیک و قداست ویژه اهل‏بیت^ نزد شیعیان را غلو به حساب مى‏آورند؛

۴ ـ افراد کم‏سوادى که با متون و منابع قدیمى خود آشنا نبوده و گمان مى‏کنند فضائل خاص امامان شیعه و این مناقب ویژه فقط در منابع شیعى یافت مى‏شود؛

۵ـ مزدوران قلم به دستى که بویى از انسانیت نبرده و براى نابودى مسلمانان سعى در دامن زدن مسائلى دارند که اختلافات و دشمنى را آشکار و شعله‏ورتر مى‏سازد.

۶ـ کسانى که موارد نادر غلوّ در بین بعضى از عوام شیعه را مطلع شده‌اند امّا از اصل اعتقاد تشیع و مبارزه و حساسیت و ضدیت مکتب و بزرگان شیعه با به غلوّ اطلاعات کافى ندراند؛

۷ـ افرادى که شناخت کامل از فِرق‌های مختلف شیعى و شیعه واقعى و فرقه ناجیه نداشته و عقاید فرقه ضاله «على الهى» و دیگر غالیان را به همه شیعیان نسبت مى‏دهند در حالى که شیعه اثنى عشرى که پیروان واقعى مکتب اهل‏بیت^ هستند، از فرقه‏ها و گروه‏هاى غالى و منحرف بیزارى و برائت جسته و آنان را مطرود مى‏دانند؛

۸ـ کسانى که خداشناسى آنان بسیار ضعیف است و مقام و عظمت واقعى خداوند متعال را به قدرى تنزل داده‏اند که هر گاه اوصاف و مناقب ویژه اهل‏بیت^ بیان گردد، ادعا مى‏کنند که غلوّ شده و بنده خدا در مرتبه و منزلت خدایى قرار گرفته و به همان اندازه تقدیس شده است؛

۹ ـ معاندان و دشمنانى که از نسبت دادن هر دروغ، تهمت و شبهه‏اى به شیعه واهمه نداشته و جریان غلوّ را دستاویز و مستمسکى براى کوبیدن و هجمه به شیعیان را پیشه خود ساخته‏اند. انگیزه و هدف اصلى آنان ضربه زدن و منزوى نمودن شیعیان و تلاش برای منحرف، بدعت‏گزار و غالى نشان دادنِ شیعیان و نابود کردن آنان است.

این در حالى است که علامه امینى& در کتاب شریف الغدیر بیش از یکصد مورد مستند از غلوّ درباره اصحاب و بزرگان خلفاء اهل‏سنّت را نقل کرده و حدود یکصد صفحه از غلوّ در مورد زید بن خارجه، خالد بن ولید، سعد ابن ابى وقاص، ابوحنیفه، احمد بن حنبل، مالک، غزالى و عبدالقادر جرجانى نقل مى‏کند که به بعضى از آنها نسبت مستجاب‏الدعوه بودن، زنده‏کننده مردگان، تکلم با مردگان و… داده شده است.[۹]

 

 

ا

[۱]. هاشم عثمان، العلویون بین الاسطوره و الحقیقه، ص ۱۷ به نقل از عبدالسلام، رستم، ابوجعفر المنصور، ص۲۰.

[۲]. قمیصى، عبداللّه، الصراع بین الاسلام و الونیه، ج ۱، مقدمه چاپ قاهره، ۱۳۵۶ ق.

[۳]. دکتر وائلى، احمد، هویت تشیع ص ۱۶۸ به نقل از تطور المجتمع الاسلامى العربى ص ۴۸.

[۴]. التبیه و الرّد على الاهواء و البدع، مقدمه ناشر.

[۵]. ولها وزن، الاحزاب المعارضه السیاسیه الدینیه فى صدر الاسلام ص ۳۸.

[۶]. گولر زیهر، العقیده و الشریعه، ج ۱ ص ۲۰۵.

[۷]. قواعد فى علوم الحدیث، ص ۲۳۲ – ۲۲۹.

[۸].

[۹]. الغدیر، ج ۱۱ ازحدود صفحه ۱۰۳ تا ۱۹۵ و صفحات متعدد دیگر.

منبع : مجمع جهانی شیعه شناسی

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات