1 مهر 1, 1400

حدیث ثقلین

حدیث ثقلین

حدیث ثقلین را محدثان با عبارات گوناگون نقل کرده‏اند. یکى از نکات مهمى که در تمام نقلها به آن اشاره شده، این است که رسول خدا | از ارتحال زود هنگام خود خبر مى‏دهد و این مسئله بعد از مکلف شدن رسول خدا | به انجام حج – که به حجه‏الوداع شهرت یافت – است و از آن هنگام تا ارتحال رسول خدا | که سه ماه بیشتر طول نکشید، در این مدت، رسول خدا | تمام تلاش خود را براى معرفى اهل بیت | به عنوان جانشینان خود به کار گرفت و از آن هنگام تا ارتحال آن حضرت، حداقل چهار بار را ثبت کرده‏اند که رسول خدا | این حدیث را بیان کرده است و شاید هم در موارد بیشترى بیان کرده باشد، ولى چون خصوصیات زمانى و مکانى حدیث را بیشتر راویان ضبط نکرده‏اند، مشخص نیست که آیا بیش از این موارد هم بیان فرموده است یا نه؟ این موارد به شرح ذیل است:

۱- حجه‏الوداع، روز عرفات

اولین جایى که رسول خدا | اهل بیت × را در کنار قرآن به عنوان دو امانت خود معرفى کرده، روز عرفات است. راوى این متن «جابر بن عبدالله انصارى» است.([۱])

۲- غدیرخُم

دومین موردى که رسول خدا | حدیث ثقلین را بیان فرمود، روز هیجدهم ذى‏الحجه در غدیرخم است. راوى این متن «زید بن ارقم» است.([۲])

۳- مسجد مدینه

سومین موردى که رسول خدا | حدیث ثقلین را بیان کرده در مسجد مدینه است.([۳])

۴- بستر بیمارى

چهارمین موردى که براساس متون موجود، رسول خدا | حدیث ثقلین را بیان کرده، در آخرین روزهاى زندگى خود در بستر بیمارى است که راوى این متن ام سلمه همسر رسول خدا | است.([۴])

همان طور که پیشتر بیان کردیم، حدیث ثقلین از طرف اصحاب با توجه به ویژگیهایى همچون دقت نظر، قوت حافظه، شرایط سنى و… با الفاظ مختلف نقل شده است ولى درباره آخرین موردى که رسول خدا | این حدیث را بیان کرده‏اند، ام سلمه چنین نقل مى‏کند:

«عن ام سلمه قالت: قال رسول اللّه فى مرض موته و قد امتلأت الحجره باصحابه: ایها الناس یوشک ان اقبض قبضا سریعا فینطلق بى و قد قدمت الیکم القول معذره الیکم، الا انّى مخلّف فیکم ثقلین کتاب اللّه عز و جل و عترتى، ثم اخذ بید علىّ فرفعها فقال: هذا علىّ مع القرآن و القرآن مع على، لا یفترقان حتّى یردا علىّ الحوض، فاسألهما ما خلفت فیهما.»([۵])

ام سلمه مى‏گوید: رسول خدا | در بیمارى که با آن از دنیا رفت، در حالى که حجره‏اش از اصحابش پر بود فرمود:

اى مردم انتظار مى‏رود خیلى زود از این جهان بروم و این سخن را براى اتمام حجت مى‏گویم. توجه داشته باشید من دو امانت میان شما مى‏گذارم؛ یکى کتاب خدا و دیگرى عترتم. سپس دست على × را گرفت و بلند کرد و فرمود: این على × با قرآن است و قرآن نیز با على × است. این دو از هم جدا نمى‏شوند، تا اینکه در کنار حوض بر من وارد شوند و من نسبت به عملکرد شما درباره آنان سؤال کنم».

باید توجه داشت که معرفى اهل بیت × از طرف رسول خدا | به عنوان جانشینان خود به این روایت اختصاص ندارد. گذشته از آیات قرآن که بحث درباره دلالت بعضى از این آیات موضوع اصلى این رساله است روایات فراوانى نیز بر این مسئله دلالت مى‏کنند.

([۱]) سنن، ترمذى، ج ۵، ص ۴۳۳، حدیث ۳۸۱۱؛ تاریخ، طبرى، ج ۲، ص ۴۰۲؛ سیره، ابن هشام، ج ۴، ص ۲۴۸؛ تاریخ الاسلام، ذهبى، ج ۲، ص ۷۰۹.

([۲]) خصائص، نسائى، ص ۱۱۹، حدیث ۷۹؛ صحیح، مسلم، ج ۴، ص ۱۲۲؛ کفایه ‏الطالب، ص ۵۳؛ مستدرک، حاکم، ج ۳، ص ۱۶۱.

([۳]) المحررالوجیز، ج ۱، ص ۳۴.

([۴]) الصواعق المحرقه، ص ۱۲۶؛ مجمع‏الزوائد، ج ۹، ص ۱۳۷؛ نورالابصار، ص ۱۶۳؛ تاریخ الخلفاء، ص ۱۷۳.

([۵]) همان.

منبع : مجمع جهانی شیعه شناسی

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نظرها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات