پیامبر اکرم از حوادث آینده خود آگاه بوده است
طبق احادیثی که در منابع اهل سنت آمده است بر ما ثابت می شود که پیامبر اکرم از حوادث اینده خود آگاه بود است
که اینک به برخی از احادیث اشاره می شود.
۱)سیوطی در کتاب «تنویر الحوالک فی شرح موطاء الامام مالک» ج۱ ص ۳۰۶، ۳۰۷ از ابوبصیر، مولی بن عبید الله روایت نموده که پیامبر اکرم راجع به شهدا احد فرموده:
«هولاء اشهد علیهم، فقال ابوبکر الصدیق! السنا یا رسول الله اخوانهم ، اسلمنا کما اسلموا و جاهدنا کما جاهدوا، فقال رسوال الله بلی و لکن لا ادری ما تحدثون بعدی …»
«بر ایشان گواه می باشیم، ابوبکر گفت: ای رسول خدا آیا ما برادران ایشان نیستیم، اسلام آوردیم همانطور که ایشان اسلام آوردند، جهاد کردیم همچنان که ایشان جهاد نمودند، رسول خدا فرمود: آری و لیکن ندانم پس از من چه خواهید کرد و چه حوادثی از شما به وقوع خواهد پیوست…»
۲) حاکم نیشابوری در کتاب «المستدرک علی الصحیحین» ج۱ ص ۹۳ و ابن ماجه در کتاب «الفتن» حدیث ۳۹۳۱ و هیثمی در کتاب «مجمع الزواید» ج۷، ص ۲۹۵_۲۹۶ از رسول خدا نقل کرده اند که در حجه الوداع پس از سخنرانی فرمود:
«الا لاعرفنکم ترتدون بعدی کفارا یضرب بعضکم رقاب بعض الا انی قد شهدت و غبتم»
«آگاه باشید همانا البته دانا می گردانم شما را به اینکه پس از من مرتد و کافر می گردید و باز می دارید بعضی، بعضی را.
آگاه باشید که من شاهد و گواهم و شما از آن بی خبر و ناآگاهید»
۳) در کتاب «تاریخ بغداد» ج۱۱، ص ۲۱۶ و «تاریخ ابن کثیر» ج۶ ص ۳۱۹ «کنزالعمال» ج۶ ص ۱۵۷ نقل شده که رسول گرامی اسلام به حضرت علی فرمود:
«ان الامه ستعذر به بعده»
«همانا امت پس از او با علی به مکر و حیله برخیزند»
سوال:
آیا با این گونه حوادیثی که در کتب معتبره عامه بسیار به چشم می خورد و مفاهیم آنها در کتب علما خاصه در قالبهای دیگری موجود است و فحول علما شیعه و سنی از طریق متعدده در کتاب های خود نقل نموده اند، قطعی به نظر نمی رسد که رسول اکرم از حوادث آینده کاملا با خبر بوده و حتی دست ناپاک و پنجه های خونین و آلوده به هزاران جنایت رهبران بدعتها و حق کشی ها و عناصر فساد را کاملا می شناخته است، با این حال چگونه قابل تصور است از کنار این پیش بینی ها ساده بگذرد و امت را بدون تعیین رهبر و پشوا رها سازد!؟
منبع : مجمع جهانی شیعه شناسی