چرا شیعه مقید به سجده بر خاک و یابرخی گیاهان است و بر تمام اشیاء سجده نمی کند؟
در پاسخ این سوال می گوییم:
همانگونه که اصل یک عبادت باید از جانب شرع مقدس اسلام برسد، شرایط اجزاء و کیفیت آنها نیز باید به وسیله گفتار و رفتار بیانگر آن، یعنی پیامبر گرامی روشن گردد، زیرا رسول خدا به حکم قرآن کریم، اسوه و نمونه همه انسان های وارسته است.
احادیث اسلامی در این باره
به بیان فراز هایی از احادیث اسلامی که بیانگر سیره و سنت پیامبر است می پردازیم که همگی حاکی از آن است که پیامبر هم بر خاک و هم بر روییدنی ها مانند حصیر سجده می نموده است درست به همان شیوه ای که شیعه به ان معتقد است:
- گروهی از محدثان اسلامی در کتب صحاح و مسانید خود این سخن پیامبر را بازگو کرده اند که آن حضرت، زمین را به عنوان سجده گاه خود، معرفی نموده است، آنجا که می فرماید:
«جعلت لی الارض مسجدا و طهورا»
«زمین، برای من، سجده گاه و مایه پاکیزگی قرار داده شده است»
از کلمه «جعل» که در اینجا به معنای تشریع و قانون گذاری است، به خوبی روشن می شود که این مساله، یک حکم الهی برای پیروان آیین اسلام است. و بدین سان، مشروع بودن سجده بر خاک و سنگ و دیگر اجزاء تشکیل دهنده سطح زمین، به ثبوت می رسد.
- دسته ای از روایات، بر این نکته دلالت دارند که پیامبر گرامی مسلمانان را به پیشانی نهادن بر خاک به هنگام سجده، فرمان می داد، چنانکه ام سلمه از آن حضرت روایت می کند که فرمود:
«ترب وجهک لله»
«رخسار خود را برای خدا، به خاک بگذار»
و از واژه «ترب» در سخن پیامبر دو نکته روشن می شود، یکی آن که باید انسان به هنگام سجده، پیشانی خود را بر روی خاک بگذارند و دیگر آن که این رفتار به علت امر به آن فرمانی است لازم الاجرا زیرا کلمه ترب از ماده تراب به معنای خاک گرفته شده و به صورت صیغه امر بیان گردیده است.
سوالات ما/ حسین تهرانی/ ص ۸۷۷